Aanmelden
E-mail:

Wachtwoord:

Registreer
Wachtwoord vergeten?
Nieuwsbrief
Navigatie

Stress


Algemeen

Wat is stress?

Wat kan u er zelf aan doen?

Wat vertelt u uw apotheker?

Wat kan uw apotheker voor i doen?

Wanneer naar de huisarts?

 

                           



Wat is stress?

Soms wordt het ons allemaal een beetje teveel, een actief gezinsleven, sociale verplichtingen, activiteiten, de druk op het werk. Deze situaties kunnen veel energie opslorpen. Toch is stress een nuttige reactie die ons helpt om met bepaalde emotionele situaties om te gaan zoals angst, boosheid, blijdschap enz.
We spreken van positieve stress als we er een energieboost van krijgen en van negatieve stress als we niet meer verder kunnen.
Aangezien er geen goede en geen slechte stress bestaat, is het belangrijk te zien of deze gespannen toestand verdwijnt of zich ontwikkeld tot een permanente onaangename toestand. Dit kan dan schadelijke gevolgen hebben.

Wat we als aangenaam of onaangenaam ervaren is de stressfactor.
Wanneer ons lichaam geconfronteerd wordt met een positieve of negatieve ervaring, probeert het zich aan de situatie aan te passen en zichzelf in evenwicht te houden. We bevinden ons dan in een stresstoestand die een grote invloed kan hebben op ons systeem. Dit is ook afhankelijk van de persoon namelijk de voorbije ervaringen, de lichamelijke gezondheid en het aantal stressfactoren die tegelijk aanwezig zijn.
Wanneer stress de kop op steekt in ons leven is het belangrijk hoe stressbestendig iemand is.

In bepaalde omstandigheden kunnen we stress niet ontvluchten of ertegen vechten. We hebben enkel de mogelijkheid deze situatie te ondergaan of te 'incasseren'. Dit zorgt ervoor dat de stresstoestand langer aanhoudt en ons lichaam gaat uitputten. Het kan zelfs zover gaan dat ons immuunsysteem verzwakt. We zijn dan niet langer in staat om onze dagdagelijkse taken op de juiste manier uit te voeren. Herhaaldelijke stress zorgt ervoor dat gevoelens verdrongen worden, we krijgen steeds minder plezier in dingen.  Deze toestand brengt schade toe aan onze gezondheid. Depressie, agressie, spier-en gewrichtspijnen, hartaandoeningen enz. liggen op de loer.

 

Wat kan u er zelf aan doen?

Probeer een overdaad aan stress te vermijden. Wanneer u zich in een stresstoestand bevindt, tracht de situatie onder controle te houden en er zo goed mogelijk op te reageren.

Neem regelmatig tijd voor uzelf.
Zet even uw familiale en sociale verplichtingen opzij en doe iets voor uzelf.
Maak een planning op van uw activiteiten en verplichtingen, en maak een evaluatie die past bij uw levensritme. Houd rekening met uw eigen verwachtingen en doelstellingen. Stel ook uw prioriteiten. Dit is belangrijk om uw gezondheid niet in gevaar te brengen. Doe één taak tegelijk, dit zal het stressgehalte verminderen.
Leer om afstand te nemen eventueel met de hulp van een therapeut.

Doe iets wat u ontspant.
Ga een avondje uit met vrienden, amuseer u, doe iets wat u aan het lachen maakt. Lachen maakt in uw lichaam endorfines aan die u een aangenaam gevoel bezorgen.
Luister naar een vrolijk muziekje dan gaat alles veel vlotter.
U kan zich inschrijven voor een relaxatiecursus om de basistechnieken te leren die u in een stresssituatie kunt toepassen.

Blijf gezond eten en beweeg.
Drink voldoende water op uw vochtgehalte op peil te houden.
Als u wilt snoepen, neem dan gedroogd fruit. Dat zit vol magnesium. Het kan zijn dat u bepaalde voedseltekorten hebt. Spreek hierover met uw arts.

Geniet van het moment.
Wees bewust van het hier en het nu, geniet van dat wat u doet en ervaart.
Ontwikkel uzelf, volg eventueel een cursus yoga. Ga voor een 'zen' attitude.

Wees ook bewust over uw gevoelens in een stressmoment.

  • Hoe voel ik me op dat moment?
  • Waarom?
  • Wat wordt er van u verwacht?
  • Hoe denk u over uzelf?
  • Hoe kunt u deze emotie onder controle houden?

Blijf niet piekeren over een bepaalde situatie maar probeer ze te analyseren en te controleren.
Leer uw emoties uiten en leer u beter uit te drukken zonder agressief te worden. Ook hiervoor kunt u een cursus volgen of een aangepaste therapie.

Word u bewust van uw ademhaling.
Ademhalen is een automatische daad, daar moeten we niet over nadenken. Nochtans is het mogelijk onze ademhaling te beheersen. Zo regelen we onrechtstreeks ons zenuwsysteem en onze bloedcirculatie. Ook onze spieren hebben zuurstof nodig om zich te kunnen ontspannen.
Een stresstoestand zorgt ervoor dat we sneller gaan ademen, ons hart gaat sneller slaan, we beginnen te zweten of uit nervositeit te trillen. Uw ademhaling vertragen is dus goed tegen stress en uw gezondheid, onze gedachten worden rustiger.

  • Leer de techniek om via uw buik te ademen.
    Volg in gedachten de weg die de lucht in uw lichaam aflegt en concentreer u.
    Let erop dat uw buik uitzet bij het inademen. Bij het uitademen trekt u uw buik langzaam in.
 

Wat vertelt u uw apotheker?

Vertel u apotheker waar u last van heeft en vraag raad.

 

Wat kan uw apotheker voor u doen?

Misschien zijn er voedingssupplementen die u kunt innemen om uw gezondheid te ondersteunen naast uw actieve aanpak.

 

Wanneer naar de huisarts?

U kunt uw situatie met uw arts bespreken en bekijken wat voor u de juiste aanpak kan zijn.

 
 Vraag steeds het advies van uw arts en/of apotheker!