Aanmelden
E-mail:

Wachtwoord:

Registreer
Wachtwoord vergeten?
Nieuwsbrief
Navigatie

Anusscheurtjes


Algemeen

 


Wat zijn anusscheurtjes?

Welke zijn de oorzaken?

Wanneer dient u een arts te raadplegen?

Wat kunt u er zelf aan doen?

    
                      




Wat is anusscheurtjes?

Anusscheurtjes zijn scheurtjes in de wand van de anus. Andere benamingen zijn anale kloven of anale fissuren.  Er treden vervelende klachten op zoals:

  • een snijdende pijn bij het groot toilet, vooral bij een dikke en harde stoelgang.
  • bloed bij de stoelgang of op het toiletpapier.
  • branderig gevoel en jeuk rond de anus.
 


Welke zijn de oorzaken?

Anusscheurtjes zijn meestal het gevolg van constipatie. De stoelgang is de dik en hard, waardoor de anus te ver wordt uitgerekt en het slijmvlies scheurt

 


Wanneer dient u een arts te raadplegen?

Anusscheurtjes zijn onschuldig en verdwijnen meestal vanzelf. Neem contact op met uw huisarts indien:

  • u niet zeker bent dat uw klachten het gevolg zijn van scheurtjes.
  • anaal bloedverlies blijft aanhouden.
  • er naast ook bloed ook slijm bij de ontlasting zit.
 


Wat kunt u er zelf aan doen?

Met een regelmatige en zachte stoelgang kunnen anale kloven voorkomen worden. Neem volgende maatregelen:

  • Drink voldoende water, liefst meer dan 1,5 liter per dag. Wanneer u iets drinkt op nuchtere maag, brengt u de darmen op gang. Ideaal om nuchter te drinken is een glas (lauw) water of fruitsap. Vermijd echter koffie, alcohol en thee. Deze kunnen tot uitdroging leiden en de stoelgang harder maken en bemoeilijken.
  • Beweeg voldoende.
  • Ga naar het toilet wanneer u aandrang voelt.
  • Neem de tijd om goed te kauwen.
  • Sla het ontbijt niet over. Een ontbijt brengt uw darmen op gang. Probeer op regelmatige tijdstippen te eten.
  • Let op uw voeding:
    • Vermijd bananen, chocolade, beschuit, wit brood, bosbessensap, kaneel, witte rijst, langgetrokken thee, toast, overdreven veel vlees, alcohol en koffie.
    • Eet voldoende vezelrijke voeding zoals groenten, fruit (kiwi's, sinaasappelen, pruimen, druiven, frambozen, vijgen, kersen, aardbeien), noten, volkorenbrood of donkere broodsoorten en peperkoek. De vezels bevorderen de vorming van stoelgang en de voorstuwing ervan door de darm. U kan ook tarwezemelen of lijnzaad aan de maaltijd toevoegen (bijvoorbeeld in soep, yoghurt).
  • Het kan nuttig zijn af en toe een lepeltje olijfolie of andere koudgeperste plantaardige olie (bvb. lijnzaad-, soja- of notenolie) toe te voegen aan de maaltijd.
  • Wanneer u te veel lucht inslikt, kunnen er krampen, gasvorming of winderigheid ontstaan. Lucht inslikken kan door het kauwen van kauwgom, drinken met een rietje en roken. Ook door tegelijk te eten en te drinken kan veel lucht worden ingeslikt. Ook bij het tegelijkertijd eten en praten slikt u lucht in.
  • Let op met laxeermiddelen. Ze maken de darmen lui. Neem deze nooit op eigen houtje maar vraag steeds raad aan uw arts of apotheker.
 
 Vraag steeds het advies van uw arts en/of apotheker!

Aanverwante ziektebeelden: Obstipatie